Tillsammans med fotograferande turister besöker vi Edinburgh Castle, National Museum of Scotland och Scottish National Gallery of Modern Art (Modern One).
Vårt intresse idag är byggnadernas framträdande arkitektoniska kännetecknen snarare än de museala verksamheter som vanligvis lockar till besök. Och, som det är just nu, då allt är stängt, passar det ju bra att stanna utanför och betrakta de fantastiska byggnadernas fasader och fundera över hur det byggts och varför det ser ut som det gör. (Bilderna är klickbara!)
Mitt i staden på den mäktiga klippan Castlehill reser sig en av Europas äldsta bevarade befästningar. Den storslagna borgen, som har varit kungabostad, militär garnison, fängelse och försvarsborg, har ett synnerligen strategiskt läge. I tusen år har Edinburghbor sökt hålla ställningarna mot inkräktare. Idag välkomnas besökare och turister från alla håll och möts med öppna portar. I detta mäktiga byggnadsverk från tidig medeltid finns århundraden lagda som ett träds årsringar, och det skulle inte förvåna om de allra första stenarna restes långt bort i hedenhös med de allra första bosättningarna.
Som de flesta gamla byggnader som fått stå kvar i många mansåldrar är National Museum of Scotland en salig stilblandning. Betänker vi dessutom att det mest populära under 1860-tal var att göra arkitektoniska återupplivningar med fasader som imiterade gotiska, klassiska och renässanskaraktäristika så uppstår en helt ny stil, den viktorianska.
En fasad av renässansfönster med rosa mittpelare och balustrader i venetiansk renässans kontrasterar mot interiörens höga, smäckra, ljusa salar i de nya gjutjärn & glaskonstruktionerna. Här förenas den allra senaste byggtekniken, inspirerad av Crystal Palace på den stora Lodonutställningen 1851, med 1800-talets stileklekticism. Ett dagens inslag är flytten av huvudingången till gatuplanet; ingen behöver längre gå uppför den pampiga trappan!
Skottlands nationella konstmuseer är fördelade på fyra byggnader, en med äldre konst, ett porträttgalleri och två för modern konst. Bilderna här visar Scottish National Gallery of Modern Art (kallad Modern One). Byggnaderna Modern One och Modern Two från 1820 & 1830-talen var filantropiska initiativ för föräldrarlösa, faderlösa barn som där fick husrum, skola och uppfostran. Byggnaderna är i tidens populära nyklassicisk stil och Modern One ritades 1825 av en berömd och framgångsrik skotsk arkitekt, William Burn. Portikens doriska kolossalordning, en hexastylfront med fronton och sidopartiernas risaliter ger tillsammans ett solemnt och värdigt intryck. Det var ingen speciellt hemtrevlig byggnad för ett barnhem; det passar nog bättre som museum och särskilt för modern konst, en fantastisk kontrast som direkt annonseras i Martin Creeds neoninstallation i frisen.
Trädgårdskonsten ger prov på Charles Jencks sätt att liva upp en platt gräsmatta. En serpentinformad trappstegad jordhög innesluter två halvmåneformade vattenbassänger. Jencks kallar den Landform Ueda efter en samtida japansk vetenskapsman, Ken-ichi Ueda.
Edinburgh lever i historisk miljö i harmoni med konstens senaste landvinningar!
Scottish National Gallery of Modern Art
‘Work No. 975 EVERYTHING IS GOING TO BE ALRIGHT’ Martin Creeds ikoniska verk >>
Välkomna till Edinburgh när världen öppnar igen!
Källor:
Torbjörn Ivarsson, Skottlandskännare
Google, kartor & "fly over"
Wikipedia
© www.enflo.one - Sidan uppdaterad 24 februari 2021