svaret

SVAREN till tävlingen konsthistoria med ÅTTA KONSTVERK

1. Caravaggio           ”Den segrande Kupido” ca. 1602
2. Ben Shahn            ”Befrielse”   1945
3. Esteban Murillo     "En flicka med sin duenna"   ca. 1665-75
4. Francisco Goya     ”Två damer på en balkong”   ca. 1810-1815
5. Édouard Manet      ”Balkongen”   1869
6. Edward Hopper      ”NATTUGGLORNA”    1942
7. Édouard Manet      ”Båtfärd” 1874.
8. Giorgio de Chirico  "Gatans melankoli och mystik" 1914

1 •CARAVAGGIOs•

”DEN SEGRANDE KUPIDO” från ca. 1602 har skaffat sig en bra överblick över hela kvadratmetern högst upp till vänster.

Renässanskonstnärerna och följande seklernas konstnärer  tog motiv från antikens gudasagor och mytologi. Kärleksgudinnan Venus och krigsguden Mars fick en okynnig son, Kupido, som beväpnad med åtråns gyllene pilar ofta följer sin mor Venus.


Nästa bild är målad drygt 300 år senare.

2. I spillrorna över andra världskrigets förödelse låter •BEN SHAHN• småflickor i lek kasta sig runt en stadig stolpe hängande i tre trapetsstegar: ”BEFRIELSE” målad vid krigsslutet 1945.

3. Diagonalt över bysten av Benvenuto Cellini är tre stora öppningar i husets fasad; i det lilla fönstret över Giulianos bar söker ”EN FLICKA MED SIN DUENNA” kontakt med de förbipasserande. Den charmfulla scenen är målad av spanjoren •ESTEBAN MURILLO• omkring 1665-1675.


4. I balkongen ovanför finns egentligen fyra figurer även om vi här bara ser ”TVÅ DAMER PÅ EN BALKONG” koketta kvinnor med frikostigt blottade barmar bevakade av sina följeslagare/beskyddare i bakgrundens dunkel. •FRANCISCO GOYA• målade scenen ca. 1810-1815 i två versioner. Jag har utgått från den som är i privat ägo, den andra versionen som finns på Metropolitan Museum of Art har sedan 1995 ifrågasatts som ett verk av Goya.


5. •ÉDOUARD MANET•s ”BALKONGEN” från 1869 är en bild av borgerskapets diskreta charm; en grötmyndig herre övervakar kvinnor när de visar sig för allmänhetens blickar. I rummets dunkel finns ytterligare en man, allt andas instängdhet, inskränkthet, jämför med romanen Madam Bovary av Manets landsman Gustave Flaubert från 1856.


6. Som en pendang till den lekfulle, ironiske Kupido är •EDVARD HOPPER•s ”NATTUGGLORNA” 1942 tvärs över tavlan, en symbol för 1900-talet som det desillusionerade, alienerade seklet med vilsna människor på en nattöppen bar med taklysrör där tre kunder sitter instängda i sin egen värld i materiellt välstånd men andligt utarmade.


7.  •ÉDOUARD MANET• igen med en mer lustfylld solskenstavla där ett par glider fram i segelbåt, här under en av Florens broar över floden Arno, som en ögonblicksbild av ett lyckligt turistpar på ”BÅTFÄRD” år 1874.


8. En tös leker med en pinne och ett rullband i ”GATANS MELANKOLI OCH MYSTIK”. 1914 är det med hemliga innebörder och symboler som okända och oroande aningar kommer till liv; kan vi idag se det som varsel för vad som komma skulle? •GIORGIO DE CHIRICO• följde hur som helst dadaisternas och surrealisternas idé om tavlans titel som en del av konstverket.

© www.enflo.one  - Sidan uppdaterad 8 januari 2021