Samtidskonst - Åredalens fhsk lå 2019/20
År
Installationen visas 2010,
när de fyra tavlorna gjordes vet jag inte
BRILLIANT INFORMATION OVERLOAD
POP HEAD
_____________________________________
ELECTRIC LASER GOO POP HEAD
_____________________________________
LIQUID VIDEO GAME POP HEAD
_____________________________________
SUPERSONIC MUSTANG PIZZA POP HEAD
_____________________________________
Den ironiska generationen
"Douglas Coupland, född 1961, berömd romanförfattare, bildkonstnär och designer, som arbetat med populärkulturen och effekterna av den tekniska revolutionen på den mänskliga hjärnan i mer än 20 år. Han publicerade sin första roman, Generation X: Tales for an Accelerated Culture, 1991; därefter ytterligare 13 romaner, en novellsamling, facklitteratur och draman och manus för film och tv. Hans konstverk, som omfattar målningar, tryck, installationer, skulpturer och offentliga projekt, som återspeglar hans utbildning i skulptur och design och arvet från popkonst. Trogen sin fascination för teknik har många av hans kompositioner en pixlad framtoning. "Jag tror att som min hjärna är uppkopplad, så är ord och föremål är nästan exakt lika," förklarade Coupland en gång. "Sensoriskt är det liten skillnad mellan de två." artsy
Porträttmåleri
Av alla måleri- och skulpturgenrer är "porträttet" ett av de riktigt stora genom alla tider; att få bli avbildad, sedd, ha en identifikation.
Couplands storskaliga version av katalogens lilla ansiktsbild rymmer flera tolkningar i porträttkonstens historiska tradition.
Porträttet (franska portrait, latin protrahere "dra fram") eller konterfej (franska contrefait "eftergjort", "avbildat") är en avbildning av en bestämd människa genom att återge dennas individuella drag, där framförallt ansiktsdragen skall vara framträdande WIKIPEDIA
"porträttkonst, genre inom bildkonsten där en persons individuella drag avbildas. Dess historia återspeglar människans skiftande existentiella förhållande till omvärlden" står det i NE.
Couplands storskalig version förnekar de avbildade denna fundamentala funktion och kvar finns bara konturerna av huvud och överkropp klädd i T-shirts eller rutig skjorta. Inget individuellt finns kvar, allt egenvärde hos de avporträtterade har reducerats till noll. Som vore det bilder ur ett brottsregister där ögon täcks som anonymitetsskydd. Allt som är synligt är hårlängd och klädesplagg; två långhåriga med feminim likhet, två korthåriga med synliga öron och viss maskulin utstrålning samt en rutig skjorta och tre T-shirts. De identitetsskapande kläderna visar Ungdom: framåtanda och ambition, eller osäkerhet och hämningar, men ändå en uppmaning: SE MIG! Allt individuellt är doldt bakom långa randiga färgsjok som till form kontrasteras mot bakgrundens brokiga färgflimmer.
Pop Art, Post Pop Art, Contemporary Pop
Datorstödd konstdesign
att öppna för livets rikedom genom succesiv beskrivning, att ge känslan auktoritet, men en auktoritet som undersöks/utfrågas ... vi föreställer oss att våra uppfattningar är fakta, men de är bara tolkningar baserade på dolda antaganden. Dessa föreställningar begränsar vår förståelse. Det är därför viktigt att få syn på sina antaganden för att minska deras betydelse. Med målsättningen att se saker som om det är för första gången. se här
Jag ser: en väldigt mönstrad vägg i många färger; där hänger fyra rektangulära skivor i svart-vitt med ram och på varje skiva en bild av en människa med huvud, axlar, byst, klädd i tröja eller skjorta; varje ansikte är täckt med i olika grad breda/smala och långa/korta akrylfärgsjok. Färgskalan pendlar mellan klara grundfärger och pastellfärger. Det är första gången jag ser något sånt här tillsammans, var för sig är allt bekant sen tidigare men i den här kombinationen skall något nytt uppstå. Här finns en idé att upptäcka. Det är ett konceptuellt verk, en installation i Contemporary Pop-anda Väldigt mycket faller inom ramen för Samtidskonst Pop, här gäller det att se upp och bli KVALITETSMEDVETEN. Det här verkets essens ligger i dess kvalitet (säger jag, som tycker att fenomenologi känns KRYSTAT)
det undermedvetna/omedvetna och symbolerna, illusionseffekten, bilduppfattning
Installationen ger förnimelser av anonymitet, obestämbarhet, de fyra människornas obetydlighet (svart/vitt i en färgrik omgivning) utbytbarhet....Delar man upp det i bitar är det ett mänskligt humant/mjukt skikt i mitten mellan två maskinella/hårda i bakgrundsbotten och ytskiktet. Klämd - till döds? - ligger mänskligheten som fånge i en datoriserad värld. Det ironiska är att det är vi själva, homo sapiens, som med vårt intellekt skapat denna nya värld Brave New World
"Samtidskonsten underhåller alla sorts avstånd : det fysiska avståndet mellan konstnären och dess material, kulturellt avstånd till god smak, avstånd till de traditionella kriterier som definierar ett konstverk, juridiskt och moraliskt avståndstagande till samhällets regler... Bland dess former av distansering är skämtet som är det mest beständiga. Det som konsten gör sociologin är att tvinga oss att ställa frågor som verkar vara självklara, för att analysera användningen och betydelsen av skämtet samt hur den skriver in sig i historien.” Nathalie Heinich
Installationen som ett "skämt"?
Ett bitande, elakt, grovt, dåligt, dumt skämt eller ett fint, kvickt, godmodigt, gott, uppsluppet skämt.
Som ironi?
Ironi innebär kort och gott att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Oironisk är inget korrekt ord enligt varken stavningsprogram eller SAOL. Det förekommer däremot frekvent i tal- och skriftspråk som ett motsatsord till ironisk.
GENERATION X
Generation X är en beteckning på personer födda mellan omkring 1961 och fram till åren runt skiftet till 1980-talet. Namnet härstammar från en roman från 1965 som Billy Idol sedan döpte sitt punkband efter. Termen populariserades dock med Douglas Couplands bok Generation X: sagor för en accelererad kultur (1991). Generation X kallas populärt också för den ironiska generationen.
Generation Y är generationen som följer efter X och kännetecknas bland annat av att mobiltelefoner, datorer och internet fanns sedan de var unga. Överlappningen mellan Generation X och Y kallas populärt också för MTV-Generationen.
Generation Z är benämningen på individer födda från mitten av 90-talet och framåt. Såväl internet som sociala medier har funnits ständigt närvarande under deras uppväxt och ses som en självklarhet. Gruppen anses således tillhöra det som vanligt går under termen digital natives. ur Nöjesguiden
”Den ironiska generationen” är den stora barnkullen till jätteproppen Orvar som nu har kommit i medelåldern. Men det låtsas de inte om. I stället trängs de med sina tonåringar på konserter och statusuppdaterar på Facebook.
De leker evigt unga. Samtidigt som de sitter på mycket av makten i samhället.
https://mingeneration.story.aftonbladet.se/chapter/60-talet/
struktur & system - inte subjekt, sanning eller innehåll
Nu är det dags att titta närmare på titlarna
Det finns ingen sedvanlig meningsfullhet här; så jag får titta på strukturen och se om det finns ett system där.
Alla fyra är POP HEADs, en förbrukningsestetik, personligheter med prefixet POP (ungdomsrelaterat, allmänt omtyckt, uppskattad, folkkär, poppis, folklig, efterfrågad, på modet, modern, inne, i ropet, lättillgänglig, lättfattlig).
3 olika ord i varje titel, 3 adjektiv + 6 substantiv (på svenska blir färre eftersom svenskan undviker särskrivning)
först har vi den smarte killen, asexuell i rutig skjorta
BRILLIANT INFORMATION OVERLOAD pop head
mästerlig informationsöverbelastning
sen den spännande attraktiva tjejen, lite farlig, i urringad svart tröja
ELECTRIC LASER GOO pop head
laddad lasergegga
därpå pålitliga tösen i oskuldsfull vit löst sittande kortärmad T-shirt
LIQUID VIDEO GAME pop head
flytande videospel
och till slut den läckre charmknutten, uppkavlade ärmar, lite Jan Guillou,typ
SUPERSONIC MUSTANG PIZZA pop head
överljuds-mustang-pizza
(mustang ger associationer till snabb & vild men även vilsen & övergiven)
Hur ska jag förstå den samtida konsten utan att sätta mig in i mina barns kultur? Inte bara har jakten gått på information om INSTALLATIONSVERKET här, skapat av en företrädare för en av den generationens kulturer; jakten har för min del även inneburit att söka ledtrådar som invävda i våra barns brokiga bonad. Jag som 40-talist levde mitt i det, men deras verklighet var inte min och de flesta av mina preferanser var inte deras. Det var en balansgång att försöka tradera det som jag fått från mina föräldrar och mor- och farföräldrar och därpå mitt egna till barnen samtidigt ge dem utrymme för sitt eget.
På nätet stötte jag på bilden; på multifärgad bakgrund hänger fyra tavlor, ca. 1,2 meter ggr 1,4 meter; förstorade katalogfoton av unga människor (jmf SKOLKATALOGEN - en företeelse som snart blir obsolet se här)
Först trodde jag att konstverket skulle vara just som här ovan med titeln: Brilliant Information Overload Pop Head. Men, visar det sig, varje bild har egen titel, och alla fyra har sålts separat till olika samlare se här. Titlarna är fängslande och kryptiska, det är som ett främmande språk för mig. Jo, varje ord kan jag tyda, men hela satsen? Det är verkligen ingen light sentence. POP HEAD är den gemensamma nämnaren. Och verket är också utställt på avdelningen The Pop Explosion i Vancouver Art Gallery, Kanada.
Och sen kom jag till romanen Generation X: sagor för en accelererad kultur som jag förmodligen hört om men inte intresserat mig för, förrän nu, och den är riktigt rolig!
Collection of Lucia Haugen Lundin
Brilliant Information Overload Pop Head
Collection of Creighton and Chan, Vancouver
Electric Laser Goo Pop Head
Collection of Heather Reisman and Gerry Schwartz
Liquid Video Game Pop Head
Collection of Creighton and Chan, Vancouver
Supersonic Mustang Pizza Pop Head
"Dessa storskaliga fotografier tar det välbekanta formatet på årsboksporträtt från gymnasiet, försedda med droppande färg; den sittandes identitet maskeras så att han eller hon blir en anonym tonåring. Det djärva, flerfärgade färgstänket är en gestaltande referens till Abstrakt Expressionism och betecknar det känslomässig ombytliga tillståndet hos ungdomar och personligheter som fortfarande formas av omgivningens krafter.
I kärnan av Couplands verk finns alltid hans fascination av populärkulturen. Coupland använder inte bara strategierna från Pop Art genom att integrera objekt och bilder som tas direkt från vardagen, utan han för ofta dessa genom nya mediala linser. Resultatet är en provocerande syntes av det vanliga med det extraordinära, positionerad i ett här och nu."
Innehåll
Contents
© www.enflo.one - Sidan uppdaterad 6 februari 2020
© www.enflo.one - Sidan uppdaterad 11 december 2024