Uppgift3

Samtidskonst - Åredalens fhsk lå 2019/20


Uppgift 3 - Frågor angående postmodernismen - 2019-12-17 - Lena Enflo


(I) Efter Expressionismen, den Abstrakta expressionismen, så har vi under postmodernismen någonting som kallas Neo-expressionismen, ge några exempel på konstnärer som räknas till denna genre:


Jo, sent 1970-tal till mitten av 1980-talet, kom ett måleri som en motreaktion till de intellektuella rörelserna minimalistisk och konceptuell konst. Man ville återuppliva förmågan att aktivera fantasin, myter och känslor, t.o.m. med romantiska motiv. Man målade yppigt och färgrikt, antingen figurativt eller abstrakt. Målningarna utstrålar oro, spänning, utanförskap och tvetydighet.  OCH de menade att det var fåfängt att jaga efter innovationer inom konsten. Neo-expressionism har haft särskilt framgång i Tyskland (Anselm Kiefer, Georg Baselitz) och USA (Julian Schnabel)

Nanny, Small Bears and Bogeyman (1982)  Akryl på papper (120x152 cm)  Paula Rego (f. 1935) Tate, London

Först såg jag den här laddade bilden; en lealös varelse med undanväjande blick flankerad av två större figurer, OCH en vass blå kniv i mitten. Den agressiva rödögda skräckfiguren hotar och den högra gula håller fram den lille som ett offerlamm. Vad är detta? Tavlan finns på Tate i London, ganska stor (120x152 cm) på papper och har titeln Nanny, Small Bears and Bogeyman (1982).  Paula Rego (f. 1935) heter konstnären och hon baserar sina målningar på berättelser och utvecklar sin stil från abstrakt mot representativ. Här syns olika influenser från tidigare ismer.


Bilden är väldigt uttrycksfull; skrämmande, med speciell färgkombination, och lite bekant... Paula Rego berättar om motivet; det är från Elias Canettis självbiografi, den första delen "Den räddade tungan" där Canettis som 2-åring skräms till tystnad av barnflickans älskare, Bogeyman (den som man skrämmer barn med Spöke, Buse). Varje morgon måste gossen sträcka ut tungan och Bogeyman hotar med knivbladet, säger "Inte idag, i morgon" fäller ihop kniven igen och stoppar ned den i fickan.

En annan tavla med stor dramatik är Paula Regos The Maids (1987) akryl på papper monterat på en canvasduk,  213 x 244 cm The Saatchi Gallery, London.


The Maids baseras på Jean Genets pjäs Jungfruleken (1947), och är baserad på ett verkligt fall med två systrar som mördade mor och dotter i den rika parisfamiljen där de arbetade som pigor. Här visas två brutala mord i en klaustrofobisk miljö med en mängd symboler; ett vildsvin sitter som ett husdjur, ett bestialiskt husdjur, en bönbok och en lilja på det lilla runda bordet, och vad är det som hänger längst t.h. på den röda väggen? en kanot? en munkdräkt? 

målningen i förstoring på webben

 > https://tinyurl.com/uj6q8n6


The Gruesome Case of the Papin Sisters >>


Paula Regos The Maids (1987) akryl på papper monterat på en canvasduk,  213 x 244 cm, The Saatchi Gallery, London
Dancing Ostriches (1995) from Disney's 'Fantasia'
Abortion protest … Triptych, 1997-98, which helped change public opinion in Portugal. Photograph: Paula Rego

(II) Vad gjorde konstnären Sherrie Levine

för konst som gick under namnet ”appropriations konst” (image appropriation)?


Först, appropriation, vad är det? ja, det är motsattsen till det mer kända uttrycket EXPROPRIERA: tvångsinlösning av mark som stat och kommun kan göra när bebyggelsen växer eller för järnvägsbyggen o.dyl. - man tillägnar sig något, man blir delaktig i något, det är en process som verkar i bägge riktningar, t.ex. kan man säga att vår närmiljö tillhör oss, men vi hör också till närmiljön.

Inom konsten att man tar till sig och i viss mån tar över ett redan känt foto/tavla/konstverk; man uppger var det kommer  ifrån och signerar sedan det själv. Sherrie Levine (fotograf/konstnär/konceptartist) approprierade och "citerade" uppmärksammade manliga 1900-tals konstnärers verk genom att låna/kopiera/plagiera och därigenom ifrågasätta äkthetsbegreppet.


> Post-Minimalism         > Conceptual Art        > Abstract Expressionism     > Här finns hennes verk att se



ps

Ingenting hindrar att approprieringen kan upprepas i ytterligare led om någon så skulle önska. Och det har också skett i det här fallet. År 2001 utförde Michael Mandiberg AfterSherrieLevine, då han skannade Levines bilder och därefter presenterade dem som sina konstverk. Gesten kan förefalla tröttsam, men dels handlar det om att en sådan sak låter sig göras och dels rör det sig om ett ganska intressant tillägg. Mandiberg erbjuder gratis kopior av ”sina” fotografier. Var och en som önskar kan gå in på hans hemsida och ladda ner högupplösta bilder av WalkerEvansSherrieLevineMichaelMandiberg. Pröva själv här.




Tankar kring digitalt konsttryck  ....läs här!

konsttidningen Volym är en genuint nätbaserad konsttidning med inriktning på konst utifrån ett norrländskt perspektiv


(III) På 1970-talet bildas en stark feministisk konst

1985 bildas en grupp som kallar sig ”Guerrilla Girls”,

ge exempel på vad de gjort inom konsten.

Med slagfärdiga affischer som avslöjar sexism och rasism i politik och konstvärlden och kulturen i stort har gruppen utvecklat ett uppmärksammat aktivistm.


CODE OF ETHICS FOR ART MUSEUMS MONUMENT


De tog namn av döda kvinnliga konstnärer och bar gorillamasker för att dölja sina identiteter och rikta fokus mot det politiska syftet. De tryckte upp affischer, utförde performance-uppträdanden, skrev böcker och startade projekt för att upplysa om och göra feminism till något modernt och tilltalande.

Fråga: "Vad har förändrats sedan guerillaflickorna började utmana konstvärldsexismen 1985?"
Svar: "Inte så mycket som vi vill låtsas" säger Guerilla Girls i GARAGE

Guerrilla girls (motståndsrörelse/gorilla) ett genialt namn på en grupp som sedan 35 år oförtrutet kämpat i uppförsbacke mot en massiv konstvärld. Men de ger inte upp (tack o lov) - de fortsätter med sina dräpande och slagfärdiga affischangrepp. Men de bemöttes inte, för det gick ju inte att försvara en dålig sak (konstvärldens mansdominans) utan istället tegs de ihjäl, negligeras. MEN nu har det börjat vända... ....lite...

Annika Nordin skriver tidigare i år om dem > läs mer här

"Frida Kahlo" "??" , "??" , "Käthe Kollwitz" och "Gertrude Stein"

The Art of Complaining - The Guerrilla Girls | The Art Assignment | PBS Digital Studios > se 9 minuter på YouTube


mera på YouTube Guerrilla Girls, Artist Talk 4.3.2019 i en timme och en kvarts föreläsning i serien 

Visiting Artist Lecture Series, the Department of Visual Art presents Guerrilla Girls, April 3, 2019 at the Salomon Center, Brown University in Providence, Rhode Island. (att klicka på ikonen undertexter underlättar förståelsen, då får man en autogenerad textning, föreläsaren bär ju en gorillamask som i viss mån försvårar att höra allt)


och i Sverige > se Halmstad kommun köper Guerrilla Girls-konstsamling 2018

" Vi Guerrilla Girls är feministiska aktivistkonstnärer. Över 55 personer har varit medlemmar under åren, några i veckor, några i decennier. Vår anonymitet håller fokus på frågorna och borta från vem vi kan vara. Vi bär gorillamasker offentligt och använder fakta, humor och skandalösa bilder för att avslöja kön och etnisk partiskhet samt korruption i politik, konst, film och popkultur. Vi undergräver idén om en mainstream-berättelse genom att avslöja understory, subtext, det förbisett och rent orättvist. Vi tror på en intersektionell feminism som bekämpar diskriminering och stöder mänskliga rättigheter för alla människor och alla kön. Vi har gjort över 100 gataprojekt, affischer och klistermärken över hela världen, inklusive New York, Los Angeles, Minneapolis, Mexico City, Istanbul, London, Bilbao, Rotterdam och Shanghai, för att bara nämna några. Vi gör också projekt och utställningar på museer, på fasaden på Whitney Museum i New York attackerar vi dem för deras dåliga beteende och diskriminerande praxis på sina egna väggar, inklusive vår stealthprojekt för 2015 om inkomstjämlikhet och att de superrika kidnappat konsten . Våra retrospektiv i Bilbao och Madrid, Guerrilla Girls 1985-2015, och vår amerikanska resande utställning, Guerrilla Girls: Not Ready To Make Nice, har lockat tusentals. Vi kan vara vem som helst. Vi är överallt. Vad kommer härnäst? Mer kreativ klagande !! Nya projekt i London, Paris, Köln och mer!"

(IV) Välj att kommentera konstverken av Damien Hirst eller Banksy härunder,

Är det postmodernistisk- eller samtida konst? Eller båda delarna? Obs fria tankar kring ett av konstverken


1)”Damien Hirsts Diamantskalle (For the love of god) såld 2007– en dödskalle i platina täckt med 8601 diamanter – för 605 miljoner kronor i en privatförsäljning.  Förmodligen det dyraste moderna konstverk som någonsin har sålts.

Kommentera Damien Hirsts rekordförsäljning.

Är Damien Hirsts konst postmodernistisk eller tillhör den samtidskonsten? Motivera ditt svar


Nej, nu är det inte lika roligt längre när vi kommer i på just sånt som Guerrilla Girls fronderar emot och som jag känner mig obekväm med och helst inte vill engagera mig i.


Vad är det som gör att jag känner mig illa till mods?


Diamantskallen är obehaglig, den känns dödskultig och inte särskilt djupsinnig - om nu konstverk ska vara berikande på något sätt. Det är något perverst att samla ihop en förmögenhet i något så motbjudande som hopträngda ädelstenar inpetade i en dödskalle; det är att spotta på "vanligt" folk som knegar för att få vardagen att gå ihop; det är en smaklös manifestation att stå "över" allt och alla; det är som Ceaușescus parlamentspalats, en av de dyraste byggnader som någonsin har byggts. Innan byggarbetet påbörjades revs stora delar av det historiska Bukarest: 19 ortodoxa kyrkor, 6 judiska synagogor, 3 protestantiska kyrkor och 30 000 bostadshus. Syftet var inte bara att skapa utrymme för Palatset, utan även för paradgatan Bulevardul Unirii som sträcker sig cirka 3 km genom Bukarest. Denna gata, som utgår från palatset, är en meter bredare än Champs-Élysées i Paris, något som Ceaușescu ansåg viktigt. Det står som sinnebilden för ett vansinne och en total maktfullkomlighet. Att konstvärlden genom en fantasifull värdering av diamatdöskallen, låt vara med värdebeständiga ädelstenar, Diamonds Are Forever , nu jönsar med är osmakligt i mina ögon. Och det för tankarna till Ceaușescus´ bygge. Där det borde frodas kultur och kreativitet gör en tondöv politisk/ekonomisk makt i sitt show off livet surt för medmänniskorna. Några följder av kostnaderna för byggprojektet var elransonering, utbredd misär och livsmedelsbrist. Och för konstvärlden visar rekordförsäljningen (vars autencitet dessutom blivit ifrågasatt) att konstens  värde reducerats till spekulation.


Postmodernistiskt eller samtida? eller både och? - eller varken eller. Palatset från 1980-talet och diamantskallen från 2007 ger lika lite utslag för sin tids arkitektur eller konst. Bägge utstrålar en arrogant styrkedemonstration.

Några följder av kostnaderna för projektet var elransonering, utbredd misär och livsmedelsbrist.

(referera gärna till konsthistorien)


Erwin Panofsky, (1892-1968) en tysk-amerikansk konsthistoriker, en av de mest betydande i sin generation utvecklade konstteori enligt en ikonologiska/ikonografiska metod .. se här i Ylva Petterssons version

"For the Love of God" - prövar jag att analysera enligt Panofskys modell:


Panofsky anser att det finns tre olika tolkningsfaser eller tre olika nivåer när en bild analyseras;


1) vad man ser,


På den första nivån, Primary or natural subjectmatter, granskas själva formen för innehållet i konstverket. Föreställer det en pipa, en skål vindruvor eller ett barn? För att kunna göra denna bedömning, som för det mesta är omedelbar, krävs bara att man är bekant med den yttre skepnaden, formen, på dessa vardagliga föremål. Därtill kommer att betraktaren även kan, omedelbart och utan ingående analys, avgöra uttrycket (expressional meaning) hos den form man ser. Huruvida barnet ser sorgset ut eller vindruvorna verkar färska. Denna uttolkning bygger på inlevelseförmåga, tillhör också den första nivån enligt Panofskys modell. För att kunna handskas med denna nivå av ikonografin menar Panofsky krävs kunskap om stil-historia, varmed han avser en enkel kännedom om vilken yttre form föremål äger/eller har ägt i ett historiskt perspektiv. Man måste alltså känna igen föremålen, utan att behöva vända sig till någon yttre källa. 

Jag ser en naturtroget kranium med hängande käke, hål för ögon, näsben och käft. Stora vita tänder i ett öppet leende. Glittrande stenar på alla synliga ytor; i ögonhålorna och näsurgröpningen, under käkbensleden, ALLT glittrar, det är BLING-BLING med versaler. Materialet som jag ser är glittrande stenar och mänskliga tänder, i pannan en päronformat smycke i rosa diamant.


2) vad man vet,


På den andra nivån, Secondary or conventional subjectmatter, analyseras objektet vad gäller den kulturella kontexten, d.v.s. vilka vanor, normer och traditioner som ligger bakom framställningen. Man måste, för att kunna genomföra analysen på denna nivå, vara insatt i vilka allegorier, teman, berättelser och så vidare som används i en viss kultur för att frambära en viss betydelse. Panofsky talar på denna nivå  om ”Knowledge of literary sources”, alltså att man behöver vara förtrogen med de kulturella källorna för att förstå dessa teman och begrepp och att detta är av särskild betydelse då det gäller konstuttryck som inte hör hemma i ens egen samtid eller kultur. Panofsky uttrycker detta som att man måste ha kunskaper om typ-historia.

Jag vet vem som skapat konstverket: Damien Steven Hirst (f.1965) Detta är ett av hans mest berömda verk och det har titeln "For The Love of God" ( 2007), (med Wikipedia som källa får jag fram följande:) Det består av ett avgjutet platinakranium täckt med 8 601 diamanter. Verket har värderats till närmare 1 miljard kronor men såldes 2012 för £50 miljoner (drygt 500 miljoner kronor). Utförandet gjordes av proffshantverkare och uppgifterna om hur en försäljning gick till och till vilket pris är något oprecisa, inget lär finnas dokumenterat. 


3) vad man drar för slutsatser,


På den avslutande, tredje nivån, Intrinsic meaning or content, ska man försöka utröna konstverkets inre mening.


Genom att känna till kulturella symptom,

KONCEPTUELL KONST


och hur man genom symbolerna 

DÖSKALLE

PLATINA

DIAMANTER


ger uttryck för underliggande tonarter av de rådande

psykologiska,

filosofiska och

kulturella tendenser,

är det kombinationen av ett antal provocerande element som ger verket betydelse? om ett papier-machékranium täckts med pärlplattepärlor på en förskola hade motivet ifrågasatts men knappast mer. . 


Nu ska man kunna känna igen, eller identifiera, underliggande värden som kan bygga på överförningar som konstnären själv är/var omedveten om.

Här krävs alltså, förutom förtrogenhet med kulturella sammanhang och symboler, även insikter i allmän psykologi. 

Det här verket får jag återkomma till när jag lärt mer om ANALYSMETODERNA inom konstteorin....


Nu till de historiska verk som jag kommit att tänka på i det här sammanhanget:


Memento mori - kom ihåg att du ska dö, Mosaik åren omkring Kristi födelse. Neapel, National Archaeological Museum.


En påmminnelse om vår dödlighet och den jordiska förmögenhetens flyktiga natur.


Döden den store förlikaren som utjämnar alla skillnader i rikedom och klass.


Lodet hänger ner mot skallen/döden över fjärilen/själen och hjulet/ödet.


På sidan hänger symbolerna för jordelivets lott 


På vänstra sida finns den lyckliges lott: spiran med lyxig vit halsduk invirad i purpur som skattades mycket högt under forntiden, och dess användning har under årtusenden varit förbehållen åt samhällets högst uppsatta. Så bar till exempel det gamla Roms dignitärer hedersbenämningen purpurati, och om "den rike mannen" i liknelsen heter det, att "han klädde sig i purpur och kostbart linne" (Luk 16:19). Hos Plinius den äldre och andra romerska samt hos grekiska skriftställare finns noggranna uppgifter om purpurns framställande och användning.


På höger sida den fattiges vandringsstav med en packpåse och tygstycke. Allt är fåfänglighet. 


BETÄNK - LIVETS KORTHET - DÖDENS VISSHET  - EVIGHETENS LÄNGD



LÄNKAR till källorna, länkar till vidareläsning...


WIKIART´S bildlista med 1 594 exempel på neo-expressionistiska verk https://tinyurl.com/vxmpqew


En artikeln som beskriver och analyserar The Maids och ger lite mer bakgrund till Paula Rego finns här >

https://academic.oup.com/occmed/article/65/5/346/1427014

© Mike McKiernan 2015. Published by Oxford University Press on behalf of the Society of Occupational Medicine. All rights reserved.


Bläddra och se fler av Regos tavlor https://www.saatchigallery.com/artists/artpages/rego_paula_the_maids.htm

Mer om Paula Rego finns här https://awarewomenartists.com/en/artiste/paula-rego/

https://www.saatchigallery.com/artists/artpages/rego_paula_dancing_ostriches_6.htm


GUERRILLA GIRLS work  https://collection.cmoa.org/?creator=Guerrilla%20Girls&page=1&perPage=50

Se 20 sekunder guerrilla girls katalog  https://www.facebook.com/watch/?v=10156610395663222

Walker Art at the Center: Guerrilla Girls  https://walkerart.org/calendar/2016/art-center-guerrilla-girls


Förgänglighet - Elisabeth Möllersten Konstfack Metallformgivning/ Ädellab Examensuppsats pdf


5 SAKER DU INTE VISSTE OM PARLAMENTSPALATSET I BUKAREST

https://www.sannarosell.se/blog/5-saker-du-inte-visste-om-parlamentspalatset-i-bukarest



José Guadalupe Posada (1851-1913) "Fullständigt ouppmärksammad av sin samtids bildade, framstår José Guadalupe Posada nu som den mest betydande gestalten i sin tids mexikanska konst.  http://www.satirarkivet.se/visa_atillo.asp?Sid=111&e=e001&Bild=1&Visa=


LÄRARHANDLEDNING Gabriel Orozco: Natural Motion

https://www.modernamuseet.se/stockholm/wp-content/uploads/sites/3/2016/02/Lararhandledning-GabrielOrozco.pdf


Allmän presentation av Holbeins Ambassadörerna  http://www2.idehist.uu.se/distans/ilmh/Ren/holbein-presentation.htm

The carpet and the globe: Holbein’s The Ambassadors reframed https://smarthistory.org/hans-holbein-the-younger-the-ambassadors/

Tomhetens dödskallar och klockor   https://ofjall.home.blog/2019/04/19/tomhetens-dodskallar-och-klockor/


Scen: Ubu av Alfred Jarry (Örebro länsteater)  http://www.kulturdelen.com/2016/09/25/scen-ubu-av-alfred-jarry-orebro-lansteater/

Kung Ubu / Dramaten  https://www.expressen.se/kultur/scen/kung-ubu--dramaten/

John Baldessari (1931-2020) en av förgrundsgestalterna inom den konceptuella konsten  >> läs mer här


Hans konst brukar ofta ironisera samtidskonsten och dess nycker. Baldessari är känd för sina textmålningar och för sina experimentella konstfilmer. Baldessari har haft mer än 120 separatutställningar i USA och Europa. >> hemsidan


När Baldessari undervisade på en aftonskola i University of California hittade han ett blad i ett klassrum som gav konstnärer råd. Detta ledde till att han gjorde ett antal verk, varav tips för artister som vill sälja är ett viktigt exempel. Det är ett av hans banbrytande verk: det överger kända bilder, antar språket som metod och antyder att bakom viss förment stor konst finns en serie med cyniska beräkningar. 1970 brände Baldessari många av sina tidiga målningar som en del av ett verk med namnet Cremation Project, men han räddade verk som dessa, gjorda efter 1966, där han erbjöd satiriska checklistor över vad man skulle inkludera i en målning om det skulle säljas. Han är en retsticka på konstmarknaden och använder humor för att sticka hål på absurditeten i traditionell konst och "hur man" handbok för konstinstruktioner. Det komiska kommer också från kontrasten mellan hans enkla råd och storheten i det abstrakta expressionistiska som dominerat den amerikanska konstmarknaden.

Akryl på duk. © John Baldessari - The Broad Art Foundation, Santa Monica

© www.enflo.one - Sidan uppdaterad 8 januari 2020