uppgift8

lena enflo

vem ÄR detta?

Walid Raad, född 1967 i Chbanieh, Libanon, är en libanesisk samtidskonstnär som bor och arbetar i New York

 WALID RAAD (?)

Det enda porträtt  jag hittat på nätet och det kanske inte alls är konstnären WR. Själv vägrar Walid Raad att synas på bild...

– Personligen är jag väldigt fotofobisk, säger han. Det är som att vara rädd för höjder eller något. GD 9 mar 2011 >>

Om jag nu bara kunnat komma till Moderna Museet i mars i år så hade jag vetat om detta verkligen är en bild på WR. Det  blev nu inte så. Allt som planerats med resor, möten, upplevelser med andra ställs in på obestämd tid. Tekniken får ta över och vi får göra en dygd av nödvändigheten i digitala möten.


En välmatad museiwebbsida från Moderna Museet

  • en biografi (som med allt annat när det  gäller WR, räkna med att ta allt med en nypa salt om du med biografi förstår en faktisk och "korrekt" historik över en konstnärs liv. 
  • en introduktion till WR:s projekt som torde vara faktisk (fast man vet ju aldrig...)
  • en essä av Fredrik Liew curator för utställningen, tillika gruppchef för utställnings- och samlingsintendenter och intendent med ansvar för svensk och nordisk konst från 1973 på Moderna Museet vilket torde borga för tillförlitligheten i hans påståenden.
  • och sist men inte minst bilder från utställningen som jag också utgår från är omanipulerade.

och alla andra webbsidor, se LÄNKAR nedan,


som ersättning för verkliga besök och upplevelser av

den retrospektiva utställningen med Walid Raad med dokument och scenarier som han antingen önskar skulle existera eller är rädd för att de faktiskt finns, och mötena med konstnären själv i omfattande performanceverk och guidad visning

Och om man tänker på att

VERKLIGHETEN ALLTID ÖVERTRÄFFAR  DIKTEN

så spelar det mindre roll om det som sägs verkligen är sant och faktiskt

eller om det är dokument och scenarier som WR antingen

önskar skulle existera eller är rädd för att de faktiskt finns.


WR arbetar med en mängd olika tekniker, bl.a. video, fotografi och essäer. Hans arbeten handlar om Libanons historia och främst då krigen i Libanon mellan 1975 och 1991. Raad bygger upp olika fiktiva arkiv, där gränsen mellan sanning och fiktion ibland kan kännas svår att fastställa.


Det blir ett intressant förhållande mellan arkiv, historia, kollektivt och individuellt minne och förhållandet mellan det föreställda och det verkliga libanesiska inbördeskriget som tar konstnärlig form.

'Tis strange,–but true; for truth is always strange;
Stranger than fiction: if it could be told,
How much would novels gain by the exchange!
How differently the world would men behold!

ur Stanza 101 i Don Juan av Lord Byron

Detta är alltså utpunkten

att

"...världen i vissa fall kan framträda i förvrängd form utan att man därför måste vara galen. Att så sker kan helt enkelt bero på att våra förhärskande och vedertagna sätt att göra världen begriplig inte är giltiga i dessa fall och att det behövs ett annat förhållningssätt." >>

Det är krigets världar som skildras i WR:s konst. Geopolitiska konflikter, kapprustning, hegemoni, maktbalans på olika nivåer = KRIG! Med Alla människor är födda fria och lika i värdighet och rättigheter inleder visserligen FN den allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna men när kriget kommer så upphör individers och samhällens tidigare säkerhet och inga vackra ord gäller längre. Det är denna verklighet i Beirut som WR föddes till (1967) och växte upp i. Allt som sker i WR:s konst relateras till krigshändelser. Jag tänker på det när jag läser om olika projekt från det att han som

"sirande fotograf blev entusiastisk över att en kusin som var aktiv i den lokala milisen anlitade mig för att fotografera ett antal skyltfönster. Det var mitt första "yrkesmässiga" uppdrag. Jag började göra bilder som påminde om de som Eugène Atget och Walker Evans gjorde, mina favoritfotografer vid den här tiden. Årtal senare fick jag reda på att butiksägarna hade vägrat att betala de "beskyddarpengar" som min kusins milis hade krävt av dem, vilket medfört att ägarna blev misshandlade eller drevs i landsflykt och att deras verksamheter togs i beslag"

(Raad, Walid & Liew, Fredrik (2020). Walid Raad, Helt ärligt, vädret hjälpte. Stockholm: Moderna museet, sid 116ff)


Det är en Lömsk, Bedräglig, Undanglidande värld där WR deltar utan att vara medveten om det, kunskapen kom senare i livet. Och medvetenheten ledde till ställningstaganden, och dessa har bl.a. resulterat i att Walid Raad engagerar sig i hur våld påverkar kroppar, sinnen, kultur och tradition.


I fotografi, video, skulptur, text och installationer utgår han från historiska händelser och föreställer sig tillsynes orimliga, bisarra och förunderliga situationer och dokument. Walid Raad inledde sitt konstnärskap i slutet av 1980-talet och har sedan dess huvudsakligen arbetat med tre stora projekt: The Atlas Group, Sweet Talk: Commissions och Scratching on things I could disavow. Dessa projekt är tätt knutna till erfarenheter av en uppväxt i Beirut under inbördeskriget i Libanon, flytt till New York, samt en framväxande karriär i en globalt expansiv konstvärld. Utställningen visas på Moderna Museet i Stockholm 15 februari – 10 maj 2020.


Hur påverkas konst av krig, plundring, chock, traditioner, frånvaro av traditioner, politiska kriser och folkrörelse, och vad är konstverkens öde?


Och vad händer idag när världen skakas av en pandemi - Lömsk, Bedräglig, Undanglidande - med förödande konsekvenser för enskilda och samhället, för världsekonomin år framöver. Vår bräcklighet. Vår osäkerhet. Och nu skakas hela jordklotet, ingen plats går säker, inget statskick har fördelar framför andra, alla kommer vi att beröras på något sätt av coronaviruset covid-19.

LÄNKAR

  1. Recension: Vad är sant och vad är falskt?  11 MARS, 2020   Flamman >>
  2. Moderna Museets Soffvisning: Fredrik Liew om utställning ”Walid Raad: Helt ärligt, vädret hjälpte” Liveinspelning >>
  3. Eva Respini. "Walid Raad. Slippery Delays and Optical Mysteries: The Work of Walid Raad" in Respini, Eva, and Museum of Modern Art, Walid Raad (2015) pdf >>
  4. Walid Raads egen hemsida  >>
  5. Instagram  #walidraad  >>
  6. Märkliga saker händer på Moderna Museet när konstnären Walid Raad ställer ut
    Walid Raad lyckas att med ett underfundigt leende ge oss skarpa berättelser om krig och ekonomiska ojämlikheter. Cecilia Blomberg har träffat honom på Moderna Museet i Stockholm >>
  7. Eugène Atget, fransk fotograf,  1857-1927, >>
  8. Walker Evans, amerikansk fotograf, 1903-1975, >> 

  9. The Atlas Group (1989-2004)
  10. Sweet Talk: Commissions Gör humoristisk konst om 1900-talets våld. Med lekfullhet och humor gör Walid Raad konst om Mellanöstern och om våldets inverkan på kroppar, städer och konst. Nu ställer han ut stort på Moderna Museet där han under våren också ger en performance. Kristianstadsbladet 13/2 2020 >>
  11. Scratching on things I could disavow pdf >>

Founded by Andrée Sfeir-Semler in 1985, Sfeir-Semler Gallery, with spaces in Beirut, Lebanon and Hamburg, Germany, concentrates on international contemporary art with an emphasis on conceptual and minimal art. For the last fifteen years, the gallery has been at the cutting edge of art production in the Arab World, nurturing a unique cross-cultural link between Western and Middle Eastern contemporary art practices.

Utställningar med presentationer alt. kataloger online

62 Results found for term 'walid raad'>>


SAMTIDSKONST

sista uppgiften var det tänkt att vi skulle gå på en utställning gemensamt för att skriva eller prata om den (muntlig eller skriftlig redovisning som det står i kursplanen).


NU BLEV DET INTE SÅ

det blev inget gemensamt alls...

vi sitter sedan alla isolerade i karantän, 40 dagar eller mer..och mer...


Från våra diskussioner:


  1. begreppet KONST  finns egentligen inte längre för det samtida. Vad för term skulle kunna vara det rätta?
  2. Ja, om det strider de lärde  Det är många teoretiker som skulle vilja mynta det nya övergripande begreppet, det är ju inte modern konst, inte postmodernism och samtidskonst fungerar inte riktigt längre. Altermodernism?
  3. Apropå val av nya termer för konst tex altermodernism, så finns det en motsats linje mellan det introverta konstuttrycket (alterego perspektivet) resp det mer extroverta o globala konstuttrycket ( mer kontext relaterat såsom tex streetart) som slåss på konstarenan. På nåt vis känns det som nåt nytt begrepp också bör spegla multikulturell o multi tekniska utv perioden som präglar dagens verk
  4. att människan inte är skapad för konst, utan för överlevnad. Jag tyckte detta var intressant, tex med tanke på att människan har använt sig av konst för att kunna varna varandra för faror. Visst, vi kan inte veta vad syftet med grottmålningarna var, men som jag nämnde i 9:00-skypemötet i fredags så använder tex den australiensiska urbefolkningen bilder för att kunna kommunicera med varandra, nedan lägger jag en länk till en hemsida där ni kan läsa mer om aborigional konst och vad de olika symbolerna står för. Vad jag vill säga med detta är att jag tror att konsten kan vara en byggsten i människans överlevnad, och därmed håller jag inte med när de säger att männiksan inte är skapt för konsten. Vidare funderar jag dock på vem det är som bestämmer att detta är konst..? Vem har rätten att säga att en kommuniceringsform som Aborigerna har använt sig av i tusentals år nu är konst? >>
  5. man som konstnär inte behöver vara orolig för meningen med konstverket, då betraktaren ALLTID fyller det med mening. Har ofta tänkt på detta och ibland när jag är på utställning får jag tvinga mig själv att inte analysera konstverket på minsta detalj. Min uppfattning och analys är endast min och kanske inte alls stämmer överrens med konstnärens intentioner.

  6. konsten, en byggsten, om man ska spinna vidare på Kant så är det ju en "byggsten" som för ihop oss människor, som skapar gemenskap, en slags grundbyggsten som resten vilar på. 




Nådde den konceptuella konsten vägs ände i december förra året på Art Basel i Miami Beach? >>


[2019-12-08 08:54] Helena Schmidt

Samtidskonst 2019-20 Ni har säkert inte missat konstverket ”Comedian”, ”Komikern”, av den italienske konstnären Maurizio Cattelan, en fasttejpad banan på konstmässan i Basel. Kunde ha varit med i nästa uppgift. Sprängda gränser eller bara en fortsättning på Duchamp ? Samtidskonst eller postmodernism...

Bananfenomenet är en studie i hur berättelser blir virala i vår
Bananfenomenet är en studie i hur berättelser blir virala i vår
översammankopplade värld. OCH det visar också hur mycket vissa älskar att hata den samtida konsten. Tyck vad du vill, men det mest omtalade konstverket från 2019 är en BANAN. Eller mer exakt, ett konceptuellt konstverk som som innehåller en banan som tejpats upp på en vägg.
bananas
bananas
"Det geniala med Cattelans banan är att den drar fram mainstreammedias misstanke att all samtidskonst är en typ av kejsarens nya kläder som vänder sig till de förmögna"

och sen kom en annan konstnär David Datuna alias HUNGRY ARTIST  >> och tog bananen, skalade den i lugn och ro och åt helt sonika upp den! 


Om ett "konstverk" säljer så är det KONST, alltså penningtransaktionen är det som definierar KONSTEN. 


Konstverket COMEDIAN gjordes i 3 ex. och 2 såldes enligt WIKIPEDIA  >>

© www.enflo.one  - Sidan uppdaterad 13 maj 2020

tillägg vartefter slutuppgifterna ramlar in


Ernst Billgren, en fin presentation av Margareta, väldigt intressant att via länkarna kunna komma in på ett samtida konstnärsskap som finns på nära håll. 

https://www.svtplay.se/video/26598646/mastaren/mastaren-sasong-1-ernst-billgren?start=auto

Ernst Billgren svarar på frågan varför hans tavlor (kitschiga eller så) skall kallas konst:

- Jo för att jag har gjort dem i ett konstnärligt syfte!

vad är konst

- Inte en konstnärlig fråga utan en språklig fråga... vad är en smörgås? vad frågar folk om egentligen

EB använder konst för att ta reda på sånt som han själv ville ha svar på

idéer - kvalitét är inte statiskt - det är inte objektet i sig utan sammanhanget som avgör en saks betydelse

___________________________________


"Enligt Ernst är han inte ute I storasammanhang till vardags, utan sitter till stordel I ateljen eller sin lägenhet och målarutifrån sina egna ideer, men det känns ändåsom om Klimatkriser och världsekonomierhar blåst in en vindpust I hans ateljeer,liksom hos många andra I vår tid."

min FRÅGA: hur märks det?