uppgift6

lena enflo

östervåla

Konstnär

Tony Oursler


Nu är stunden kommen till VIDEO!


en konstart som varken behöver mäta sig med traditionella konstverk eller stå och stampa på samma fläck som när den föddes - den är ständigt i rörelse, den kan följa med i människans tekniska utveckling på ett sätt som tidigare aldrig skådats


Tony Ourslers vidoekonst är alltid överraskande och hans bredd är imponerande, från små groteskerier i sann surrealistisk tradition, över musikvideon med bl.a. David Bowie, till monumentala utomhus projektioner i Lonon utanför TATE Gallery.


"As a video artist, as a moving image maker there really is no art history for anybody to study... I started with Camera Obscura and ended up wih the Internet"

Så börjar historien som Tony Oursler berättar för oss i vidoen nedan 

Influence Machine | TateShots

Title: Spacemen R my Friended. Creator: Tony Oursler Date Created: 2016 Rights: Courtesy of dep art gallery and the artist.

Tony Oursler (f. 1957)  är en amerikansk multimedia- och installationskonstnär.  Hans konst täcker en rad medier och han arbetar med video, skulptur, installation, performance och målning. Han bor och arbetar för närvarande i New York City. Han är gift med målaren Jacqueline Humphries   Official website    


"Tony Ourslers video- och multimediaverk har formen av en low-tech, expressionistisk teater som är enastående  i samtida konst. Med egensinnigt primitiva, ofta groteska och med en genial handfast känsla, har hans psykodramatiska landskap släktskap med popkulturens ironiska språk. Hans exentriska fiktioner är bisarra berättelser och äventyrliga färder  genom psykosexuella delirium och masskulturens avfall och artefakter" se mer på >> EAI

Tony Oursler fick en B.F.A. från California Institute for the Arts, Valencia, där han studerade under John Baldessari. Ourslers video och installationer har visats internationellt i soloutställningar och i samlingsutställningar.


Tony Oursler verk till försäljning via Artsy >>

Tony Oursler at MetroPictures, NYC (March 2009)

Tony Oursler at MetroPictures, NYC (March 2009)

En referens i utställningen:

Liksom Duchamps ”Étant donnés” - ett hus med människor i videoprojektion, synligt geom hålet i väggen, murbruksbitar ligger i en hög på golvet...

Liksom Duchamps ”Étant donnés” -  endast synligt genom hålet i väggen, ett hus med människor i en  videoprojektion, murbruksbitar ligger i en hög på golvet...

bakom varje bild nedan ligger en video, klicka på bilden!

Influence Machine | TateShots

Tony Oursler's Influence Machine
Tony Oursler: Caricature  2002. Plastic, paint, video projector, DVD-player, performance by Constance DeJong
Tony Oursler: Caricature  2002. Plastic, paint, video projector, DVD-player, performance by Constance DeJong
Tony Oursler at the Armory Fair 2007

surrealistiska huvuden; ansikten, ögon, mun, vad gör det med oss när vi tittar på dessa varelser som kontaktar oss med sina blickar, leenden och grimascher

Får mig att tänka på den amputerade mänskliga hjärna (som levande flyter fritt i ett akvarium fyllt med steriliserat vatten) och kallas Ypsilon i romanen En levande själ av P.C. Jersild från 1980


Och i En Film utvecklar Tony Oursler det vidare, se och hör den finstämda balladen Where Are We Now? klicka på bilden David Bowie Official Music Video med de inklippta ansiktena sittandes i vad som förefaller vara Tony Ourslers ateljé, obs! kolla slutet (på 4,12 min) när de lämnar sina dockdjurskroppar, och kvar finns de orörliga sammanflätade monchichiapkropparna i ateljén, som fond svarvita, mest gråa nyanser i en sightseeingtur i Berlin.   


bakom varje bild ligger en video, klicka på bilden!

barnes Monchichi har krupit upp i ett fönster

En kuriositet: Marcelo Flaibani har mellan 2005-2014 videofilmat utställningar, happenings, installationer etc på konsthallar  se MARCELO´S ART VLOG >>


1.412 videofilmade utställningar!


Sök på din konstnär i sökrutan

 Oursler ger 4 träffar = 4 utställningar >> 

Tony Oursler at Lehmann Maupin, New York (March 2007)

OBS! det går en skiljelinje mellan genren VIDEO och genren FILM


Experimentella filmens och videokonstens historia (finskt fokus)  se här >>


"Experimentell film och videokonst

Med experimentell film menas all rörlig bild som produceras eller visas på ett sätt som avviker sig från de konventioner och traditioner vi är vana med. Experimentell film är inte nödvändigtvis kopplat med berättartekniker, metoder eller sätt som vi känner till (som dokumentärer, drama, kortfilmer), utan strävar i första hand att frågesätta och skapa nytt. Dessutom är experimentella filmer oftast icke-kommersiella.

Experimentella filmer och videokonstverk är oftast producerade av en enskild aktör eller en liten grupp, men såklart producerar även större produktionsgrupper med större budget experimentella verk. Genom digitaliserade produktionsmöjligheter och nätdistribution utvidgas det audiovisuella fältet konstant, och därför är det inte alltid lätt att skilja mellan film och mediekonst.


se HÄR>>  Nationella Audiovisuella Institutet i Finland 

"Idag är videokonst en del av mediekonst, där olika medier och kommunikationsmedel har en central roll. Mediekonst utvecklas och förändras i takt med teknologin och speglar sin egen omgivning och kritiserar medielanskapet och dess fenomen."

Det är mycket med det tekniska för videokonsten

om det fattar jag ingenting, men jag kan numera videofilma med min lilla mobiltelefon


WIKIPEDIA: Video (latin för "jag ser") är en teknik för behandling av elektriska signaler som representerar rörliga bilder. I svenska språket används ordet i vardagligt tal som benämning på en videofilm, lagrad på videobandDVD eller Blu-ray. I plural på svenska: videor, alltså -r, inte engelskans videos. Under 1940-talet användes termen video i USA om det som senare skulle kallas televisionTV-spel kallas video games (plural) på engelska.


Digital Video (DV) är ett digitalt videoformat som lanserades 1994 och blev med dess kassettband MiniDV en standard för konsument- och semiprofessionellt bruk. DV-formatet syftar både på bandformatet och videocodecen vilken i jämförelse mot äldre konsumentformat som 8 mmHi-8 och VHS-C återger bättre bildkvalitet. DV har gjort det möjligt för filmskapare att göra film billigt, ibland associerat till filmer utan budget. Detta format har numera ersatts av inspelning på minneskort huvudsakligen SDXC.

Kategori:Videoformat

(här en lite parantes om några andra uppfinningar av betydelse inom konsthistorien:

oljefärgen som fick  sitt genombrott i den europeiska konsten under renässansen,

färgtuben på 1800-talet,

akrylfärgen på 1900-talet

"Traditionella målare föredrar oljemålningar. Men akrylmålningar, även om de i vissa avseenden är svårare att skapa, har några poäng till deras fördel: De är inte giftiga (färgen är löslig i vatten innan härdning under luftens effekt). Färgerna är ljusare och mer levande. Och eftersom akryl är en typ av plast (produkt från 1900-talets kemi), är dessa målningar potentiellt mer hållbara. De kan vara tusentals år längre än en oljemålning. P.S. En punkt för eller mot akrylmålningar: Färgen torkar snabbt" >>)

bakom varje bild ligger en video, klicka på bilden!


Folkkloristiskt från Ryssland:

"Dance" en föreställning: Vid drejskivan - Michael SADOVNIKOV. Idé - Olga SADOVNIKOVА. Musik -  Sergei STAROSTIN 




Videon  Dance on the circle.

Mikhail SADOVNIKOV (Russia), clay, pottery wheel, music, improvisation... music: ALIHAN SAMEDOW song "Sen Gelmez Oldun"; PETR DRANGA "CHardash" by Monti; SERGEI STAROSTIN and his song "Gluboko". idea: Olga SADOVNIKOVА

NÅGRA FAVORITER med MUSIK

Len Lye >> ett banbrytande arbete inom filmning utan kamera. Bilder skapas genom att man direkt arbetar på filmen med färger och färgämnen, repor och andra manipulationer för att skapa en känsla av rytmisk rörelse. 

“A Colour Box” (1932)

Norman McLaren >> -

Animerad film med abstrakta bilder direkt på filmen. Musiken har komponerats av Oscar Peterson, The Oscar Peterson Trio

A Phantasy in Colors (1949)

Norman Mclaren -

Canon (1964)

Jenny Wilson – Let my shoes lead me forward(2011)

 

Guldbagge-belönade Johannes Nyholm (Jätten) låter ett hav av stop-motion animerade skor dansa sig genom de tomma rummen.

Jenny Wilson – Let my shoes lead me forward (2011)

Tie my shoes and zip my jacket
I lock the door and check my pockets
I'm leaving the light on just for the sight
Might make someone think that I'm still around


Sold my bed, no need to sleep these nights
Walking rounds in search for stars these nights
The sky is perfectly brown instead of black
I let my shoes lead me forward, please bring me some luck


It's ok, hey come on, no time for education so let's go
I can't stand all these rules,
I'm gonna turn my back to everything I know
It's ok, come on, I won't do the things they learned me


I pick up stones 'cause I might need them
You're gonna throw'em, aren't you
I tried with books but I'm not pleased yet
Come on and read it for me, read it for me
Sold my bed, no need to sleep these nights,
I'm walking rounds in search for, doesn't matter


It's ok, hey come on, no time for education so let's go
I can't stand all these rules,
I'm gonna turn my back to everything I know
It's ok, come on, I won't do the things they learned me...


Källa: Musixmatch
Låtskrivare: Jenny Wilson
Text till Let My Shoes Lead Me Forward © Mars Music Ab >>

upcoming artist Petra Cortright

Artist Petra Cortright at City Gallery Wellington >>


>> Selfie i thot i wuz free OBS! TA BORT LJUDET för DET SKORRAR!!

>> kitschigt värre  VICKY DEEP IN SPRING VALLEY_Club Midnight_Berlin.mov


Att hitta videokonstnärer & videokonstverk:

Electronic Arts Intermix SÖK HÄR >>

UbuWeb: Film & Video SÖK HÄR >>

FEEDBACK:

Härligt ! Ännu en gång har du gjort en djupdykning även om det kanske inte i början kändes naturligt, men det kanske var för att du hittade till en konstnär som tog fram lekfullheten. Så hade han ju J. Balderssari som lärare också ! Att dra gränser mella konstformer är inte alltid lätt, i början av videokonstens historia var skillnaden mellan experimentell kortfilm och video självklar : å ena sidan filmremsor å andra magnetband (typ VHS) men numer använder man ju samma underlag. Än en gång får "Kanalen" /institutionen vara vägvisare, på en kortfilmsfestival ser vi experimentella filmer och på en videofestival ser vi videokonst. På ett galleri är det ofta kallat videokonst. Mediekonst inefattar ofta videokonst idag som du skriver det är ju självklart att konstnärer inte stannar upp vid traditionella verktyg utan ständigt letar efter nya sätt att uttrycka sin samtid.

© www.enflo.one  - Sidan uppdaterad 6 mars 2020